Tuesday, December 4, 2007

Angående Birger Schlaugs artikel om att vara "Utshoppad och ekonomiskt asocial"

< Schlaugs blogg, med lite heta kommentarer >

Jag är också starkt kluven, som Birger antyder att vi kanske alla är, och medierna i synnerhet..
Själva kluvenheten, det schizofrena som vi kallar det sjuka, tycks ha blivit en del i samhällssymtomen. De flesta av oss lever i bjärt kontrast med sina ideal, överväldigade av "systemet".

Den som någon gång flyttat bort från allt, eller varit borta från sitt hem och sina prylar en tid, har säkert lekt med tanken att allt det där materiella skulle vara borta för alltid: "Tänk om det bara var så här..", har ni kanske tänkt, sittande med en vän på golvet någonstans, kanske på ett tåg.

Det verkar vara centralt i mångas semester, att få komma bort från allt det där materiella; bort från kraven och att duga, ut ur ekorrhjulet och allt vad man kallar det. Till sommarstugan, ut i skogen, till havet, till en strand någonstans, nästan naken.

Och under den mörka delen av året tänder vi gärna ljus och försjunker i en annan form av enkelhet, med en bok, kanske med familjen eller en vän. Vi verkar alla längta efter det enkla, det ursprungliga och primala.

Själv har jag aldrig varit en typisk god konsument, s k lyx har aldrig legat för mig. Men jag har frossat i resor, och det har blivit mycket flyg.

Mest bakvänt kanske med några World Social Forum, och resor på jakt efter fina ekoprodukter, och resor i "mer primitiva länder".

Jag ser nästan ingenting ogrumligt i mina eller andra idealisters ambitioner att "Rädda Världen".
Samtidigt som jag vägrar se den förhärskande nihilismen som någonting mer purt.

Det blir mycket just Samtidigt. Och kluvenhet.

Nu har jag gett mig på att starta ekohandel - vi heter ekohandel.se - och kluvenheten har aldrig varit starkare.

Liksom Systembolaget vill vi mana till konsumtion med moderation, samtidigt som vi vill ha nöjda kunder som vet att njuta av sin konsumtion. Och komma tillbaka.
Vi vill dra nytta av ekotrenden; en kommersiellt acceptabel kanal för vår frustration och längtan kring vår miljö. Samtidigt vill vi såklart väcka eftertanke och självreflektion.

Men mest vill vi göra det enklare att vara mer miljövänlig; eller klimatsmart som det heter nu.

Så något kort om den upprördhet någon uttryckte kring att Norska Nobelkommittén knutit samman fred och miljö:

En konflikt handlar nästan alltid om fördelningen och utnyttjandet av resurser; det finns en koppling mellan vårt förhållande till våra naturresurser och vårt förhållande till varandra.
Det som verkar störa människor är att Norska Nobelkommittén tolkat in mer fostrande i sitt uppdrag än de mer renodlade hederspriserna.

För visst ser de flesta kopplingen mellan resurser och konflikter?!?

No comments: