Monday, December 3, 2007

Kan ekohandel förändra världen?

Det verkar som att ekohandel ingjuter hopp.

Vi ser spår av folklig förankring i traditionella medier. För en del tycks det rentav som att traditionella medier går i bräschen och gör upp med de som förstör vår miljö. Men riktigt så är det såklart inte. Skolbarn har ju diskuterat viktigare miljöfrågor än DN fram till helt nyligt ;-)

Det är inte ny forskning som vänt den bild vi har av "miljöhotet", eller någon bonde som först nu slagits av det sjuka i att bespruta familjens mark... Utan termer som "miljöhotet" och för den delen "vår bild av" är i allra högsta grad produkter av media, och den koncensus medier kan skapa. Ibland förkortar man resonemanget till att tala om den mediala agendan. Nu kan vissa miljöfrågor räknas till den mediala agendan.

Kanske för att oljan börjat sina och pengar nosat rätt på alternativ energi?

(BP heter inte längre British Petroleum, förresten, utan Beyond Petroleum. Kan tyckas ovidkommande. Men också ganska roligt)

Kanske var det oljebristen som triggade det. Oljan och naturgasen. Och en dag tar det sköna kolet också slut. Eller blir för dyrt att utvinna.

Det verkar idag ge bättre avkastning att investera pengar i miljöfolket istället för oljefolket. Just själva hypen är någonting börsspekulanter söker (och skapar). I frågan om miljö-hype var det bara att vrida på kranen, har det visat sig.

Jag leker lite här. Men visst kan man tänka sig att ekonomiska incitament ligger bakom den ganska plötsliga vändningen. Vissa medier kanske ser det som en överlevnadsstrategi, att ge människor någonting mer meningsfullt och sant. Vad är då att vänta?

Nya Herrar på Täppan, eller same-old same-old?

Ja, vi får se. Men änsålänge verkar inte medier bojkotta Hennes & Mauritz och de andra annonsörerna. Det mediala är en del av det storföretagsliga, det är inte att ta miste på. Lika lite som General Electrics använder sin gigantiska mediaapparat till att prata illa om krig de drivit på och tjänat gott på, lika lite kommer Bonniers svika sina största annonsörer.

Men de traditionella medierna stöter nu på utmanare.

Vi har redan bloggar överallt, och nya möjligheter att välja bort vissa "nyhetskanaler". Fler mediala innovationer lurar om hörnet. Men. Och. Vad händer härnäst?

Kommer världsordningen kastas om, eller förblir ekohandel och rättvis handel små företeelser alldeles utanför en annars ganska dyster världsekonomi?

Inte alla tänker så, men ta en minut och fundera på vad som skulle ske med världsordningen om handelsregler präglades av de värderingar som ligger bakom ekohandel och rättvis handel.

No comments: